Παρασκευή 16 Ιουλίου 2010

Κάτω από τους Χάρτες: Η Αθήνα και οι ελεύθεροι χώροι

Σας προτείνουμε σήμερα, ως ένα οπτικό παιχνίδι, να δείτε το χάρτη του Δήμου Αθηναίων. Πολύ σωστά θα διαπιστώσετε ότι ο Δήμος Αθηναίων είναι μια περιοχή του λεκανοπεδίου που δεν έχει σχήμα. Τα όρια της πόλης δεν αποτελούν ένα ενιαίο σύνολο δρόμων όπου ο πολίτης μπορεί να αντιληφθεί τη διαφορά μεταξύ των γειτνιαζόντων δήμων και αμφιβάλω βεβαίως και εάν μπορεί γενικότερα να διανύσει όλη την οριογραμμή του Δήμου με κάποιο μέσο (αυτοκίνητο, λεωφορείο, κλπ.) Τέλος αμφιβάλλω και για την ίδια την ηγεσία της πόλης (δήμαρχο, αντιδήμαρχο, κλπ.) εάν γνωρίζουν τα ακριβή όρια της πόλης τους. Στο χάρτη που ακολουθεί φαίνονται επίσης τα όρια των 7 διαμερισμάτων (και αυτά χωρίς καμία γεωγραφική λογική) καθώς επίσης και δύο ομάδες λεωφόρων, με κόκκινο αυτές που ως ομόκεντρες ακτίνες οδηγούν στο κέντρο της πόλης και με γαλάζιο αυτές που εξασφαλίζουν μια περιφερειακή κίνηση. Αμέσως διαπιστώνουμε την δευτερεύουσα σημασία που έχουν οι περιφερειακοί οδοί σε σχέση με τους ακτινωτούς που οδηγούν στο κέντρο. Στον επόμενο χάρτη, επάνω στο οδικό δίκτυο της πόλης προσθέσαμε, κατηγοριοποιώντας τους σε τρία επίπεδα, ανάλογα με τη σημασία τους, όλους τους ελεύθερους χώρους του Δήμου, φυτεμένους ή όχι. Όπως θα διαπιστώσετε πρόκειται τις περισσότερες φορές για μικρές νησίδες πρασίνου ή μικρές αστοχίες της χάραξης των δρόμων που εξαιτίας του μεγέθους και της γεωμετρίας τους γλύτωσαν από την ανοικοδόμηση και παρέμειναν ελεύθεροι. Με μεγαλύτερο κύκλο σημειώνονται πάρκα και χώροι μεγαλύτερης σημασίας που τις περισσότερες φορές είναι οργανομένοι ως αστκοί κήποι με καθιστικά και αρκετή φύτευση. Σε αυτή την κατηγορία συμπεριλάβαμε και κήπους και πάρκα που ανήκουν σε σημαντικά κτίρια ή νεκροταφεία που αν και δεν έχουν τελείως ελεύθερη πρόσβαση για τους πολίτες, συμβάλλουν στην καλύτερη ατμοσφαιρα της πόλης και δύναται να παίξουν σημαντικότερο ρόλο στο μέλλον εάν και εφόσον ενταχθούν καλύτερα μέσα στη ζωή της πόλης.Στον επόμενο χάρτη αφαιρέσαμε το οδικό υπόβαθρο για λόγους κατανόησης της εικόνας και ενώσαμε με ευθείες όλους αυτούς τους μικρούς ελεύθερους χώρους της πόλης. Αυτή είναι και η πρότασή μας για το μέλλον: Ένα δίκτυο πεζοδρόμων - ποδηλατοδρόμων που δεν θα έχει αποσπασματική λειτουργία μέσα στο χάος της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων αλλά θα έρθει ως ένας νέος ιστός να αποκαταστήσει την κυκλοφορία πεζών και ποδηλάτων. Θα μπορεί κανείς να διασχίζει περιοχές ολόκληρες οργανωμένα. Είναι αδιανόητο να συζητάμε ως μέτρο τη δημιουργία ενός ποδηλατοδρόμου από την Κηφισιά έως το Φάληρο (αναρωτιέμαι για ποιόν χρήστη) και να μην κοιτάμε να οργανώσουμε τη χωή μέσα στο κέντρο της πόλης: Από πράσινο σε πράσινο και από πλατεία σε πλατεία. Αυτό είναι ανάπλαση και δύναται να αλλάξει πραγματικά όλη την πόλη.
(Οι χάρτες και τα σχεδιαγράμματα έχουν γίνει στο autocad και αποτελούν πνευματική ιδιοκτησία του γράφοντα)



Δεν υπάρχουν σχόλια: